Saturday, 8 August 2020

Leimaamis päivä, End of Story, Day "16

No nii.

Se kaikkia niin mahdottomasti jännittävä päivä koittaa vihdoin. Katsastus.
Pitäskö kattoa ensin kuitenki se Joni Skiftesviikin  "Katsastus" ?? ✌
No en kerkee, reilusta tulta päin, niiku ruukattiin palolaitoksen hommissa sanoa.

Aika oli varattuna A-Katsastukseen Voudintielle. Ajelenpa täss ensin jonkin aikaa ja jarruttelen ja kiihyttelen, notta paikat vähän notkistuu. Muutama täys jarrutus ensin soratiellä ja kaikki näyttäis jarruttavan. Sitt vähä matka-ajoa, jotta puhdistuu paikat. Ku viime ajot olleet sellaisia siirtoja hallilla ja varmasti paikat tukossa. Niinku näki O2-anturia vaihtaessa, että ihan noessa kaikki paikat... No puhistellaan. 

Paranee kokoajan ja sitt koittaakin kohtalon hetki.

Pihalle ja konttorilla avaimet insinöörille. 
Jarrutestiä.... Juu etuset tasaiset, takana pikkasen heittoa ja vähä huononi toisella polkasulla... hmmm. Yleensä menee toisinpäin... Kässäri toimii ok.
Päästöt... oho, helevetin hyvät. 
Iskarit... juu ok.
Nosturille. Pohja ja helmat kelpaa. Kysyi,että mistä kaikkialta on hitsattu ja näytin reilusti kaikki paikat. Ja kaikki kelpas. Ei huono.
Nivelet ja puslat... kaikki ok. Etupyörän laakerit  ihan pikkasen välystä. Sano, että kiristä. Ok, kiristän.
Muuta alustassa... Oho, se jarruttelu teki muuten tehtävänsä. Valmiiksi "hyvään kuntoon" ruostunu toinen jarruputki taakse vuotaa. No siinä se syy kun tehot laski.
No tuohan on rikki ja korjataan. Eli hylky.
Valot. Kaikki toimii, etuvalot saa nostaa ylemmäs, eli korjaus kehoitus niistä.
Eli summa summaarum. Jarruputki korjatava, saa ajaa hallille.

Ei paha, ja sentään ihan oikesta syytä hylky eikä harmita yhtään.

EPC:stä löyty jarruputkille pituudet, millin tarkkuudella. Motonetistä valmiiksi tehtyä putkea A-A-päillä ja eiku purkamaan vanhat pois. 
Ja auto virrattomaksi. Kaiken varalta.


Uutta ja ehtaa putkea, otin sitt molemmat taakse menevät linjat uusiksi. Poikki vaan vanhat ja pois. Sitt pääsee suunniteleen uusia paikalleen...
Kohtuu ahtaista paikoista on laitettu menemään putket vaan sinneppä ne meni. Muuan tunti kyll meni taiteillessa niitä oikeisiin asentoihin ja kulmiin. Pakko oli hankkia oikea putken vaivutin niin tulee siistit kurvit.



Vaan sinne ne meni kaikki ja mitat piti paikkansa.
Sitten se ilmaaminen. Ensin imulla pois vanhat liemet säiliöstä ja kirkasta tilalle.
Vänkärin puolelta ensin ku pidempi putki...Liekkö sillä mitään merkitystäkään, mutta näin. 

Mutkaa mutkan perään...

Ja ihme ja kumma, kaikki liittimet aukes eka yrittämällä ja samoin ilmaus ruuvit aukes kerralla.


Verrattomaksi työkaluksi osoittautu tuo imu vaihtaja.
 Paineilma kiinni vaan ja imu letku ilmausruuvvin kiinni ja imu päälle.
Johan tuli mustaa lientä ulos... Milloin lie vaihdettu nesteet viimeksi. Väri oli ku Cokis pullon sisällöllä.
Imau päälle niinkauan kunnes uutta kirkasta nestettä tuli ulos. Välillä välitankkaus säiliöön, ettei imase uusia ilmoja sitäkautta.
Sitten ku oli imut tehty, niin toinen apuväline kiinni ilmaus nippaan. Suuntaventtiili ja pätkä letkua. Ja polkemaan poljinta. hyvin pukkaa loput ilmat pois ja suuntaventtiili huolehti, ettei vetäny ilmoja nipan kautta takas. Ja nippa kiinni.
Ja sama toiselle puolelle. Ja sama eteen. Vaihdoin sitt samalla myös eteen nesteet. Done 👍


Ja takas konttorille seuraavana päivänä. Jarru testiä ja nosturille vielä kattomaan miten on putket vedetty. Hyväksynnän sai työlleen ja leiman paperiin.

Notta semmonen tappaus. Nyt se on sitt valamis näiltäosin.
Nyt kait se sitt joutaa jollekin uuteen kotiin. yhyy...
Paljon on aikaa vietetty yhessä tallilla ja kotipihalla, välillä kiroillen, välillä nauraen. Henkilökohtaisia onnistumisen tunteita koettu muutamia ...

Kiitos ja kuulemiin (jos nyt joku tänne asti jakso lukia...)


P.S.maalaushommat jää seuravalle...


Takas alkuun


No comments:

Post a Comment