Kun isä eka kertaa nosti minut auton nokkapellille ...
No ei nyt ihan siitä, mutta kuitenki. Aina autokuume, oli kesä taikka talvi. Ei auta Buranat tai Aspiriinit tai muut VooDoo-lääkkeet taikka se perinteinen lompakolla läpsiminen ottaa vasten.
No se historiasta.
Seuraavan projektin kimppuun.
Tulipa sitt ostettua tuollainen Coupe Mersu. Hienosti sanottuna Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor Evolution Avantgarde vm.2001. Käyttöönotto 06/2000 Italiassa.
Mittarissa vaatimattomat 440 tkm.
Mersumiehille ja naisille:
W208, kone 111.956, loota 722.616
Vehicle Information
Type
Value
VIN WDB208344...
Model CLK 200 KOMPRESSOR EVOLUTION
Colour brillantsilber metallic (744)
Upholstery Leder mondrian (222)
Production Date 2000-06-26
Order Nr. 0054326155
Production Nr. 2364469
Equipment
744 Brillantsilber Metallic
222 Leder Mondrian
222A LEDER MONDRIA (BLAU)
345 REGENSENSOR
352 COMAND Operating And Display System
354 Telephone Antenna (D And E Nets)
404 FAHRERLEHNE ORTHOPAEDISCH LINKS
423 GETRIEBE AUTOMATISCH 5-GANG
488 SPORTIVE FAHRWERKABSTIMMUNG
500 AUSSENSPIEGEL LI. U. RE. ABKLAPPBAR
581 Automatic Air Conditioning
600 SCHEINWERFER - REINIGUNGSANLAGE
612 Xenon Headlamp Unit
673 BATTERIE MIT GROESSERER KAPAZITAET
744U BRILLANTSILBER - METALLICLACK
801 Model Year 2001
810 Sound System
854 MB Portable CTEL
954 AUSSTATTUNGSPAKET AVANTGARDE
984 KFZ-BRIEF - WEGFALL JEDOCH MIT COC-PAPIERE
Keulassa ruttu, ovessa ruttu, antenni poikki, pakari vuotaa, kompuran laakerit valittaa (ihmeen vähän kuitenki),vikakoodeja vaikka muille jakaa, mutta ei pahoja nekään, repsottaa sieltä täältä, penkeissä ompelu hommia tiedossa... Laitoinkohan mää sen eka koodi listauksen talteen...? Pitääpä kattoo koneelta...
Joku sanois heti, että voi hele...nyt lykkäsit kätes syvälle.
No ei mikään ruusu, mutta laitettavissa. Käsitöitä juu, mutta sehän se koko jutun juoni onkin.
Ruttuja ja sitä "saksalaista ruskeaa pohjamaalia" näkyy jo siellä tällä, mutta nekin on laitettavissa. Muutenkin kulkee ryhdikkäästi eikä kolise eikä rämise.
Ihan sama, laitetaan.
Piti sillä kuiten töissä käydä kertaalleen. Ja parkkihallissa samanvärisen lajitoverin viereen, ettei tarviis yksin olla isossa parkkihallissa.
Ja illalla hallille ...
No ku eka kerran kävi kaikki läpi, niin hö. Nehä oli melkeen kaikki vanhoja ja kun yksikkö kerrallaan kävi ne läpi, niin vot. Liuta koodeja moottorin ohjaimelta, jotka olis saattanu alkaa jännittään muuten. Huoltokirjastakin löytyi auttavaa tietoa, mutta oireiden korjailujen jälkeen koodit oli jätetty poistamatta. Systeemi luuli tietenki, että tilanne on päällä vieläkin. Vaan eipä ollu enää, häh häh hää.
Mm ilmamäärän mittari oli koodien mukaan rikki. No huoltokirjassa oli selkee merkintä päivämäärän ja km-lukeman kera milloin vaihdettu uusi.
Koodi pois ja vot ja pam. Moottorihan alkoi käymään ihan eri lailla. Eikä tullu takas. Nimittäin eka ajolenkki autolla oli fiiliksiltään, että voi per....täähä on ihan jumissa, ei kiihy mihinkään...
Nyt kyll kiihtyy ja kulkee, kompurakin laulaa mukavasti. Vaihdeloota pelittää.
Mutta kun halvalla sai 😇Day #1:
No jospa sitt aloittas...vaikka keulasta..
Valokuvio etuvaloissa pielessä eikä Xenonien korkeus säätö ei toimi... No räpylät umpion sisään ja kas, säätömekaniikat irti toisistaan. No siitä lisää infoa kuvien kera kunhan saan keulan irti ja umpiot pöydälle. Samalla pitää hioa umpiot kirkkiaksi.
Onpa perkele ruuvit tiukassa, kivasti "turvonneet" vuosien saatossa ja eikä sitt millään auki. Ja muovikorvakko poikki... No sitt otetaan ne vaan irti ja uutta tilalle sitt. Eka korvakko hajos jo kun testeri liitintä sovittelin paikalleen... Onneksi tuli ostetua Star kaikilla piuha vaihtoehdoilla, nyt oli suoraan sopiva liitin ja yhteys pelitti eka yrittämällä.
No huomenna sitt puskuri irti ja umpiot työn alle...
![]() |
| Keula irti ja valot kuntoon. |
Valokuvio etuvaloissa pielessä eikä Xenonien korkeus säätö ei toimi... No räpylät umpion sisään ja kas, säätömekaniikat irti toisistaan. No siitä lisää infoa kuvien kera kunhan saan keulan irti ja umpiot pöydälle. Samalla pitää hioa umpiot kirkkiaksi.
![]() |
| Lämmityksen ohjauksesta oli palanu toinen taustavalo. voi kauhee sentään... |
Onpa perkele ruuvit tiukassa, kivasti "turvonneet" vuosien saatossa ja eikä sitt millään auki. Ja muovikorvakko poikki... No sitt otetaan ne vaan irti ja uutta tilalle sitt. Eka korvakko hajos jo kun testeri liitintä sovittelin paikalleen... Onneksi tuli ostetua Star kaikilla piuha vaihtoehdoilla, nyt oli suoraan sopiva liitin ja yhteys pelitti eka yrittämällä.
No huomenna sitt puskuri irti ja umpiot työn alle...
![]() |
| Jaa, olsiko se eka työkalu ostos tämmönen 😁 |







No comments:
Post a Comment