Wednesday, 1 July 2020

Jotain edistystä ... Day #12

Juu sano...

Kesä tuli mitä vielä...Novaan eipä oo hetkeen tapahtunu mitään tässä projektissa. Merssu oli joitain viikkoja ihan päivittäisessä käytössä junioreilla. Reilu 600 kilsaa tili mittariin lisää ja hyvin pelitti kaikki. Siis kaikkine mitkä oli jo laitettu kuntoon.

Odotellessa tilasin uusiksi nahkaompelu kamppeet ku eka lähetys katos matkalla tänne... Tiijä sitt oliko Suomen Posti vai joku muu, mutta ihan myyjä itse ilmoitti, että paketti kadonnu ja tarjosivat vielä palautusta viivästyksen takia. No totta vi...sa se kelepas. Nyt ne on tullu. Paketillinen kaikkee ihme nouloja ja lankoja ja vahaa ja saksia yms...



 Tuo itikkajutska on ihan pakko hankinta, jos meinaa toss pihalla tehä mitään... En mainosta, mutta sanoinpahan vaan. 

Ja eiku opetteleen nahan käsittelyä... tarkottaa sanoa, että penkeistä verhoilut irti. Kas ku sattui vielä tooosi lämmin päivä. Mukava punnertaa tiukkaa nahkaverhoilua irti ku tarkenee.


  Tommonenhan se kuskin penkki oli. Ja vänkärin penkki kans. Näyttäis olevan melko monessa CLK:ssa minkä oon nähny... Aika ohuella langalla on Kyntteri (tai Kreetta, mistä minä tietäsin) ommellu osat yhteen. Eihä tommonen voi kestää- eikä se ookkaan...
Sitten alkaa hirmu punnertaminen riisua nuo tiukat nahkakuteet vex..tuolta selkänojalta siis. Autoon on valittu aikanaan Mondria nahkasisusta (varustekoodi 222A) sinisenä ja sen kyllä säilytän niin alkuperäisenä ku vaan mahdollista. Ajan patina saa näkyä. Onneksi kaikki ratkeamat on saumoista eikä ite nahka ole revenny mistään. 


Tommoset kätevät koukut on keksineet tuonne reunoille, niin saa helposti (= nopeasti ja kuistannustehokkaasti) verhoilut kiinni. Lähtee nekyllä heposti irtikin ku hoksas systeemin.








Vaan niin se irtos ehyenä, vaikka jonninverran sai punnertaa sitä irti tuosts penkin yläosasta. Pehmusteet on muodoissaan ja eikä isommasti mureneet vielä, niin ne saa olla sellaisenaan.


 Pitkästi olis saumaa tehtävä, mutta eikait se ku alakaa opetteleen neulomista... Reilua ja pirun kestävää on tää vahalanka. Tän jos saa pojotettua ees lähimain alkuperäsiä ompeleita pitkin, niin tää kestää kauenmin ku koko penkki. Aika jämäkkää on vaan puskee tuo "neula" valmiistakin reiästä läpi.

Vaan siitäpä se etenee ja eipä aikaakaan ku tuli valmista.
  

  Semmonen siitä tuli. Ite tein. Säästinkö ? No varman jotain, vaan tulipa tehtyä. Puritanistit vois sanoo, että onpas kulunut sivusta. No niin kuule on, vaan se saa näkyäkin. ei oo uus auto, eikä sellaist tehdäkään, vaan kunnossa oleva vanhus, missä näkyy eletty elämä. Alkaen tehtaalta Italian lämpöön ja sieltä tänne kylmään pohojolaaan. Tosin ei kyll nyt kovin kylmää oo ollu.
No sama punnerrus takaspäin ja lämmintä oli hipillä.
Ja kun tuo kuskin penkki on nyt valmis, niin vänkärin tooli oottaa samaa operaatiota. Ja just samasta kohdasta.

Eli sama uudestaan. Paitsi että ...
Irrotanpa koko penkin ku tuo istuin osa ei lähekkään niin helposti irti ku vois kuvitella... Siinä on kans pikku ratkeama etureunassa.

No vot, penkit korjattu ja ihan ok lopputulos. Vaan eipä repsota saumat enää 👍
Sitten vois jatkaa tuota vaihdekepin, niiku vaihdevalitsin niinku hienosti sanottuna, tai niiku Gear Selector niiku länvitsillä. Niiku...ESM, Electronic Selector Module.

Siitähän tuli vasta tehtyä tiaknoosia, että ei toimi, ei toimi mikään. Antaa vikakoodeja että kontrollerin käyttöjännite liian pieni ja samaan hengenvetoon, että liian korkea ja vieläpä, että Button signals implausible. Miten voi käyttöjännite olla yhtäaikaa liian matala ja liian korkea ?? Ei nää ny kumminkaan millään AC-sähköllä käy... 
Eka aukaisu paljasti reilun annostelun Kokakolaa tai vastaavaa sokerijuomaa tai muuta mönjää kaadetun ihan riittävä määrän kepin sisuksiin. Ja mitäkö se muka haittaa, vaihdekeppi on vaihdekeppi.
No ei oo.
Sekin on vain yksi "toivomuslähde" lisää auton elektroniikka purkki kokoelmassa. Erilaisilla kytkimillä esitettään erilaisia toiveita miten halutaan vaihdelootan käyttäytyvän, väylä vehe se tuokin on. Tosin ite keppi kyllä liikuttaa tangon välityksellä lootan vipuja oikeesti. Mutta kun siinä on niitä vaihdenäyttöjä ja mode-valitsinta ja lukkoja ja valoja yms...

No eiku irti ja osiksi.

  
TouchShiftin (elikkä se + ja - merkit siinä
D-asennon molemmilla puolilla, saa
manuaalisesti vaihtaa vaihdetta) kontakti
linjat on nuo, mitkä tulee tuolta ylä-vasemmalta.
Ja niistähän se antoi vikakoodia
"Button signals implausible". Juu Stari on ihme systeemi, sillä sen näki sitt suoraan, että alaspäin vaihto toimii, mutta ylöspäin suunta on kokoajan päällä. No tutkitaan lisää...
 
Joo tuolla aikasemmassa kirjoituksessa on kait kuvia lisää miten tuo systeemi purkautuu...  Mutta nyt tarkempaa analyyssiä mikä siell oikeesti on vialla. Kunnon pesu vielä IPA:lla jotta varsinaiset damaget alkaa paljastuun.

Jos ekana se käyttöjännite errori... Too high ja too low... mit vit... No taas seurataan piuhaa, mistä tulee sähköö ja mihin se menee. No kas, suoraan regulaattorille. Test taas...no output. Kolvi käteen ja juotokset uusiksi. Toki se oli helpompi irrottaa ku menin ihan tätä varten ostaan kuumailma juotosaseman. Samalla pohdintaa, miksi rekun output otetaan myös ulos ohjaimeilta. Kytkentäkaava pöydälle ja tutkimaan. Jaa, se sama rekku syöttää jännitteet myös tuolle kepin lukkosolenoidille.
Putsaus taas ja rekku uudestaan paikalleen. Ja välikasaus ja keppi autoon takas. Virrat päälle, Stari kiinni ja katso, vikakoodisi on poistuneet käyttöjännitteen osalta. Rekku toimikin. Kerkesin vaan tilata intterinwebin kaupasta uuden rekun. No nyt on varaosa siihenki. 8€ notta konkurssiahan se pukkaa...
Irti ja osiksi taas. Nii, ja se lukkosolenoidi alkoi toimimaan kans. eli vaihdekeppi ei liiku enneku painat jarrua. Vaan nytpä aukaisee lukon.

No toimito kerrallaan... Seuraamalla piirilevyltä suoraan, mihin mikäkin linja menee, alkoi pikkuhiljaa selvitä tuon yksikön sielunelämä. + ja - suunta vaikka seuraavaksi. Toinen linja toimi, juu, sen pysty helposti seuraamaan levyltä, nihin se menee prossan pinneissä. No juu, siinähän on vastuksilla yläs-tai alasveto ja kytkentä tapahtuu ihan liukukytkimellä kepin varressa, eli ...
Molemmat vedot ok kontaktipädeiltä prossulle asti. No sitt nuo vastukset.


 Yleismittarilla vaan ihan rennosti
mittaa hän ja toteaa. Toinen näyttää
10k ja toinen...eipä näytäkkään ku
yli 25k. Nonni ja se onkin just se +
linja. Kolvi käteen ja vanhat pois,
pädit puhtaiksi ja uutta tilalle.
Samalla vaihtaa kaikki siinä lähi
ympäristössä muut "huonohappiset"
vastukset. Ja parasta tietenki on, että
niissä on arvot selkeesti näkyvissä.
Onneksi on käytetty 0805 kokosia.


 


Välikasaus ja keppi paikalleen. Pakko kokeilla, että ollaanko oikeilla jäljillä. Ähellys ja väkerrys ja piuhat kiinni, virrat päälle. Katso ja hämmästy, sehän perkele alako toimimaan. Nyt vaihtuu vaihteet myös manuaalisesti. 
Sitten tuo mode valinta kytkin, Winter ja Standart. Staari sanoo, että systeemi on kokoajan Winter-modessa. No ilmankos se lähteekin vähän laiskanlaisesti liikkeelle ku talvi-mode päällä kokoajan.
No sehän ei tietenkään voinu olla oikee kytkin vaan hemmetti optohaarukalla ja nappulalla siirrertään vaan muovilirpake valon eten ja moden vaihtopyyntö lähtee väylään. 
Taas juotoksia tarkistamaan. Ne näyttäis ok, mutta uusiksi silti. Ja vetoja seuraamalla sieltä löyty ledin etuvastus ja kas, syöpyny se oli tuokin, vaikka näytti hyvältä päällepäin. 
Taas nippuun ja paikalleen ja virtaa päälle ja Staria kiinni, ja tutkitaan.
Pox.
Sinne häipy vikakoodit ja kaikki toimii. Johan nyt on markkinat. Winter-mode vaihtu Stantardiksi, lukkosolkku toimii ja manuaali vaihdot kans. Juma.... eiku koikalle.
Hehe, täähän alako jo kulkemaan, vois jopa varovasti puhua kiihtymisestä.

Nyt laitan kaikki konsolin panelit paikallen ja sammutan tuon hyttyshärpäkkeen.

Case closed ✌


Seuraava päivä








No comments:

Post a Comment